Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit

Käyttäytyminen arvioidaan numeroarviointina 3-9 luokilla. Tästä tiedotteessa löydät arvioinnin pohjana olevat kriteerit arvosana kerrallaan.

Arvosana 10
-Ottaa toiset ihmiset huomioon esimerkillisellä tavalla omassa toiminnassaan.
-Noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia erinomaisesti ja ymmärtää sääntöjen merkityksen
-Edistää luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan esimerkillisellä tavalla. -Osaa esimerkillisesti käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa sekä noudattaa hyviä tapoja esimerkillisesti.
-Kielenkäyttö on moitteetonta.
-Yksittäinen ojentaminen ei ole esteenä arvosanan 10 saamiselle

Arvosana 9
-Ottaa toiset ihmiset huomioon kiitettävällä tavalla omassa toiminnassaan.
-Noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia kiitettävästi.
-Edistää luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan kiitettävällä tavalla.
-Osaa käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa sekä noudattaa hyviä tapoja
-Kielenkäyttö on moitteetonta.
-Yksittäinen ojentaminen ei ole esteenä arvosanan 9 saamiselle

Arvosana 8
-Ottaa yleensä toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Noudattaa yleensä sovittuja sääntöjä ja sopimuksia.
-Edistää yleensä luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan.
-Osaa pääsääntöisesti käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa.
Hyvien tapojen noudattamisessa on jonkin verran parantamisen varaa.
-Kielenkäyttö on pääsääntöisesti moitteetonta.
-Yksittäinen ojentaminen ei ole esteenä arvosanan 8 saamiselle.

Arvosana 7
-Ottaa vaihtelevasti toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Noudattaa vaihtelevasti sovittuja sääntöjä ja sopimuksia
-Ei yleensä edistä luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan.
-Käyttäytyy vaihtelevasti tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa. Hyvien tapojen noudattamisessa on parantamisen varaa.
-Ei hallitse tilanteenmukaista kielenkäyttöä.
-Useampia luvattomia poissaoloja ja/tai ojentamisia.

Arvosana 6
-Vaikeuksia ottaa toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Vaikeuksia noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia.
-Vaikeuttaa luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan. 
-Ei hallitse tilanteen edellyttämää toimintatapaa oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa. Hyvien tapojen noudattamisessa on huomattavia puutteita.
-Kielenkäyttö on usein epäasiallista.
-Luvattomia poissaoloja ja/tai ojentamisia on kertynyt paljon.

Arvosana 5
-Suuria vaikeuksia ottaa toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan. 
-Toistuvia vaikeuksia noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia.
-Vaikeuttaa merkittävällä tavalla luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä,
-Ei lainkaan hallitse tilanteen edellyttämää toimintatapaa oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa. Ei noudata hyviä tapoja.
-Kielenkäyttö on epäasiallista.
-Luvattomia poissaoloja ja/tai ojentamisia kertyy jatkuvasti.

Arvosana 4
Oppilaan käyttäytymisessä on niin suuria vaikeuksia, ettei hän täytä edellä esitettyjä käyttäytymisen kriteerejä edes välttävällä tavalla.