Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Käyttäytyminen arvioidaan numeroarviointina 3-9 luokilla. Tästä tiedotteessa löydät arvioinnin pohjana olevat kriteerit arvosana kerrallaan.
Arvosana 10
-Ottaa toiset ihmiset huomioon esimerkillisellä tavalla omassa toiminnassaan.
-Noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia erinomaisesti ja ymmärtää sääntöjen merkityksen
-Edistää luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan esimerkillisellä tavalla. -Osaa esimerkillisesti käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa sekä noudattaa hyviä tapoja esimerkillisesti.
-Kielenkäyttö on moitteetonta.
-Yksittäinen ojentaminen ei ole esteenä arvosanan 10 saamiselle
Arvosana 9
-Ottaa toiset ihmiset huomioon kiitettävällä tavalla omassa toiminnassaan.
-Noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia kiitettävästi.
-Edistää luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan kiitettävällä tavalla.
-Osaa käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa sekä noudattaa hyviä tapoja
-Kielenkäyttö on moitteetonta.
-Yksittäinen ojentaminen ei ole esteenä arvosanan 9 saamiselle
Arvosana 8
-Ottaa yleensä toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Noudattaa yleensä sovittuja sääntöjä ja sopimuksia.
-Edistää yleensä luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan.
-Osaa pääsääntöisesti käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa.
Hyvien tapojen noudattamisessa on jonkin verran parantamisen varaa.
-Kielenkäyttö on pääsääntöisesti moitteetonta.
-Yksittäinen ojentaminen ei ole esteenä arvosanan 8 saamiselle.
Arvosana 7
-Ottaa vaihtelevasti toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Noudattaa vaihtelevasti sovittuja sääntöjä ja sopimuksia
-Ei yleensä edistä luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan.
-Käyttäytyy vaihtelevasti tilanteen edellyttämällä tavalla oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa. Hyvien tapojen noudattamisessa on parantamisen varaa.
-Ei hallitse tilanteenmukaista kielenkäyttöä.
-Useampia luvattomia poissaoloja ja/tai ojentamisia.
Arvosana 6
-Vaikeuksia ottaa toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Vaikeuksia noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia.
-Vaikeuttaa luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä omalla toiminnallaan.
-Ei hallitse tilanteen edellyttämää toimintatapaa oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa. Hyvien tapojen noudattamisessa on huomattavia puutteita.
-Kielenkäyttö on usein epäasiallista.
-Luvattomia poissaoloja ja/tai ojentamisia on kertynyt paljon.
Arvosana 5
-Suuria vaikeuksia ottaa toiset ihmiset huomioon omassa toiminnassaan.
-Toistuvia vaikeuksia noudattaa sovittuja sääntöjä ja sopimuksia.
-Vaikeuttaa merkittävällä tavalla luokan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä,
-Ei lainkaan hallitse tilanteen edellyttämää toimintatapaa oppitunneilla ja koulun tilaisuuksissa. Ei noudata hyviä tapoja.
-Kielenkäyttö on epäasiallista.
-Luvattomia poissaoloja ja/tai ojentamisia kertyy jatkuvasti.
Arvosana 4
Oppilaan käyttäytymisessä on niin suuria vaikeuksia, ettei hän täytä edellä esitettyjä käyttäytymisen kriteerejä edes välttävällä tavalla.
Publicly, for teachers, for students, for the staff, for guardians and for board
tmate (Tiina Matela)
Published 11.5.2021